Fandom

Vaaliwiki

Asko Julkunen

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Asko julkunen.jpg
Sonkajärveläinen rakennusmies Asko Julkunen Rutakosta oli vuoden 2012 kunnallisvaaleissa ehdolla Sonkajärven valtuustoon Suomen kommunistisen puolueen listalta.

Vaaliteemoja 2012 Muokkaa

Ei Ylä-Savon jättikunnalle! Muokkaa

Asko Julkunen ei kannata Ylä-Savon jättikunnan muodostamista. Sellainen johtaa hänen mukaansa kunnallisten lähipalvelujen heikkenemiseen, demokratian kaventumiseen, eriarvoistumisen lisääntymiseen ja reuna-alueiden kuihtumiseen. Sen sijaan Julkunen kannattaa ihmisten kokoista ja kuntalaisten tarpeisiin vastaavaa kuntaa. Jo Ylä-Savon Sote on tarpeeksi pelottava esimerkki demokratian vähentymisestä ja terveyspalvelujen heikentymisestä, huomauttaa Julkunen.[1]

Säästöjä työllistämällä! Muokkaa

Asko Julkusen mielestä kunnan työllisyyspolitiikka on epäonnistunut. Sonkajärvelle rakennettiin toista miljoonaa maksanut jäähalli. Työllisyysvaikutukset omassa kunnassa jäivät olemattomiksi, koska hallia olivat rakentamassa eestiläiset ja talkoolaiset.

Uusi upea jäähalli ei ole myöskään kääntänyt kunnan väestömäärän kehitystä nousuun eikä ole se ole tuonut kuntaan uusia lapsiperheitä, kuten jäähallin puoltajat aikoinaan lupailivat. Tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana kunnan väestökato oli reilun linja-autolastillisen mittaluokkaa. Keväällä lakkautettu terveyskeskuksen vuodeosasto on varmaan omalta osaltaan kiihdyttänyt tätä kieltesitä kehitystä.

Tänä kesänä kunta lunasti itseleen Omatalon osakkeita 1,5 miljoonalla eurolla, perusteluna sille oli työpaikkojen turvaaminen. Muutaman viikon päästä talotehdas irtisanoi 42 työntekijää heidän joukossaan tehtaalla pitkään työskennelleitä sonkajärveläisiä.

Vuonna 2006 muutetun työmarkkinatukilain nojalla kunnat maksavat valtioille puolet niiden työttömien työmarkkinatuesta, jotka ovat olleet työttömänä yli 500 päivää ja joille kunta ei ole järjestänyt työtä tai aktivointitoimenpiteitä. Sonkajärven kunta joutui viime vuonna maksamaan tätä ns. sakkomaksua lähes 190 000 euroa.

Julkusen mielestä kunnan on ryhdyttävä aktiivisiin toimiin pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseksi, mielekkään, täysipäiväisen ja normaalipalkkaisen työn järjestämiseksi työttömille. Sillä tavoin voidaan saada säästöjä. SKP:n kuntavaaliehdokkaat ovat keräämässä nimiä kunnallisaloitteeseen pitkäaikaistyöttömien täysipäiväisen työllistämisen puolesta.

— Työllistämistä ei pidä nähdä vain kunnalle aiheutuvana menoeränä. On kysyttävä mitkä ovat kustannukset, jos pitkäaikaistyöttömyydelle ei tehdä mitään ja nähtävä minkälaisia taloudellisia hyötyjä kunta saa työllistämisestä.[2]

Julkunen oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa SKP:n kansanedustajaehdokas Pohjois-Savon vaalipiirissä. Julkusen vaaliteema oli ”Syytä järjestelmää, älä uhria! Palkkatyö on elämän uhraamista pääomalle!”[3]

Viitteet Muokkaa

  1. Kuntavaalit valtaavat somen, Tiedonantaja 17.8.2012
  2. Sonkajärven terveyspalvelut retuperällä, Tiedonantaja 5.10.2012
  3. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Pohjois-Savo/julkunen_asko

Aiheesta enemmän Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki