Fandom

Vaaliwiki

Heidi Hautala

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Malline:Poliitikko Heidi Anneli Hautala (14. marraskuuta 1955 Oulu) on suomalainen poliitikko. Hän oli Vihreän liiton puheenjohtaja vuosina 19871991. Hän on toiminut kansanedustajana vuosina 1991–1995, europarlamentaarikkona 1995–2003 ja uudelleen kansanedustajana 2003–. Hautala oli Vihreän liiton ehdokas presidentinvaaleissa vuosina 2000 ja 2006. Hautala on toiminut 14.3.2007 lähtien Neste Oilin hallintoneuvoston puheenjohtajana.[1]

Hautala on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Hänellä on yksi lapsi, Jasper (s. 1981).

PresidentinvaalitMuokkaa

Hautala on ollut Vihreän liiton presidenttiehdokkaana kaksi kertaa, vuosina 2000 ja 2006. Vuonna 2000 hän sai 100 740 ääntä eli 3,3 prosenttia, mikä oli viidenneksi eniten kaikista annetuista äänistä. Vuonna 2006 ääniä kertyi ehdokkaista neljänneksi eniten: 105 085 ääntä eli 3,5 prosenttia annetuista äänistä. Kumpikin kannatusluku jäi huomattavasti pienemmäksi kuin Vihreän liiton kannatus muissa vaaleissa keskimäärin.

Vuoden 2006 presidentinvaalikampanjassaan Hautala peräänkuulutti uusien kansainvälisten uhkien, kuten ilmastonmuutoksen, torjuntaa ja korosti niiden tärkeyttä suhteessa perinteisiin sotilaallisiin uhkiin ja terrorismiin. Muita teemoja olivat kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien parantaminen, presidentin valtaoikeuksien supistaminen sekä globalisaation poliittinen säätely.

Kritiikki suurvaltoja kohtaan Muokkaa

Heidi Hautala on ottanut kantaa maailman suurvaltojen ihmisoikeusloukkauksiin ja demokratian kehitykseen. Hän on kritisoinut Venäjän ihmisoikeusloukkauksia ja pyrkimyksiä laajentaa valtaansa naapurimaihinsa. Samaten hän on kohdistanut kritiikkiä Yhdysvaltojen kansainvälistä politiikkaa ja Kiinan ihmisoikeustilannetta kohtaan ja syyttänyt Suomen ulkopolitiikkaa vaikenemisesta.[2][3] Hän ilmaisi presidentinvaalikeskustelussa kielteisen kantansa Suomen öljyteollisuuden myymiseen venäläisille.

Valtiopäivien satavuotisjuhlaistunnossa Hautala tuomitsi käyttämässään Vihreän liiton ryhmäpuheenvuorossa[4] Venäjän demokratiakehityksen saaman negatiivisen käänteen. Hautalan kannanotto sai muun muassa eduskunnan puhemies Paavo Lipposelta kielteistä palautetta.

Hautala oli perustamassa Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi -yhdistystä, jonka perustamiseen Anna Politkovskajan murha antoi lähtösysäyksen. Hautalan lisäksi järjestön johtoon tulivat Suomen Penin puheenjohtaja Jukka Mallinen ja Mikael Storsjö, joka tunnetaan parhaiten tšetšeeniseparatistien verkkosivujen ylläpitoon liittyneestä kohusta.[5] Tutkija Johan Bäckman syytti kirjassaan Saatana saapuu Helsinkiin Hautalaa Venäjä-vastaisuuden lietsomisesta ja Anna Politkovskajan murhan käyttämisestä vaaliaseena. Hautala on sanonut jättävänsä kirjan omaan arvoonsa ja pitävänsä sitä osana laajempaa mustamaalauskampanjaa.[6][7]

LähteetMuokkaa

  1. http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,62,395,3034
  2. Ihmisoikeudet
  3. Vankileirit
  4. Heidi Hautalan ryhmäpuhe Eduskunnan 100-vuotisjuhlaistunnossa 1. kesäkuuta 2006. Heidi Hautala. Viitattu 21. maaliskuuta 2007.
  5. Suomalais-venäläinen kansalaisfoorumi perustettu 18.1.2007. Viitattu 12.12.2008.
  6. Tutkija syyttää Hautalaa ja mediaa Putin-vihan lietsonnasta 28. helmikuuta 2007. Helsingin Sanomat. Viitattu 21. maaliskuuta 2007.
  7. Bäckman saapui Moskovaan 9. maaliskuuta 2007. Vihreä Lanka. Viitattu 21. maaliskuuta 2007.

Aiheesta muualla Muokkaa

Malline:Wikisitaatit

Malline:Vihreiden kansanedustajat 2003-2007 Malline:Vihreiden kansanedustajat 2007-2011 Malline:Uudenmaan vaalipiirin kansanedustajat Malline:Suomen vuoden 2006 presidentinvaalien ehdokkaat

Malline:Edeltäjä-seuraajaen:Heidi Hautala fr:Heidi Hautala sv:Heidi Hautala

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki