FANDOM

Irmelisaarijärvi
Tamperelainen ompelimon työntekijä, eläkeläinen ja kansalaisaktiivi Irmeli Saarijärvi oli vuosien 2008 ja 2012 kuntavaaleissa ehdolla Tampereen kaupunginvaltuustoon Suomen kommunistisen puolueen sitoutumattomana ehdokkaana.[1]

Saarijärvi on entinen vaatetustyöläinen, Tapaturma- ja sairausinvalidien liiton ja monien kansalaisliikkeiden aktiivi.

Henkilökuva Muokkaa

Ammatti: ompelimon työntekijä, eläkeläinen

ikä 63 v, asuinpaikka Hervanta

Perhe: Avioliitossa. 2 aikuista lasta.

Harrastukset: Tampereen Tapaturma-ja Sairausinvalidit ry:n hallituksen jäsen, matkavastaava, Vatenkin työvaliokunnan jäsen ja taloyhtiön talotoimikunnan puheenjohtaja. Juontaa Tampereen Tapaturma-ja Sairausinvalidit ry:n luovan ilmaisun kerhoa torstaisin Doomuksella.

Kunnallisvaaleissa Muokkaa

Vaaliteemoja 2012 Muokkaa

Hervantalaisen kansalaisaktiivin Irmeli Saarijärven mukaan kamppailu Tampereen kunnallispolitiikan sisällöstä ja moraalista käydään suhteessa Rantaväylän tunneliin.

Yli 35 vuotta Tampereen kaupunginvaltuuston kokouksia yleisölehteriltä seurannut Irmeli Saarijärvi tietää mistä puhuu. Valtuuston kokousten seuraamisen lisäksi hän on ollut lukuisien kansalaisadressien ja aloitteiden puuhanainen sekä viestinviejä valtuustoryhmille ja virkamiehille.

- Niukan valtuuston enemmistön äänin hyväksytty päätös viedä Rantaväylä yli kahden kilometrin pituiseen tunneliin ei ole hyvä missään mielessä. Se ei vähennä autoliikennettä eikä päästöjä ja se vie rahaa kohtuuttomasti sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi päätös kävelee kuntalaismielipiteen yli todella raskaasti, sanoo Saarijärvi.

Hän muistuttaa, että tutkimusten mukaan yli 80 prosenttia asukkaista vastustaa tunnelia. Rantaväylä-liikkeen tunnelia vastustavaan adressiin kertyi lyhyessä ajassa liki 10 000 allekirjoitusta. Nämä seikat osoittavat Saarijärven mielestä, että valtuuston enemmistö on lähtenyt vaaralliselle kansalaismielipiteen väheksymisen tielle.

Saarijärvi ihmettelee valtuuston XL-ryhmän ja sen yksittäisten puolueiden perusteita. Perustelut ovat hänestä olleet kovin kirjavia ja tekaistuja. Erityisesti Saarijärvi ihmettelee vihreiden sekä muutaman vasemmistoluiiton valtuutetun kantaa.

Saarijärven mielestä tunnelihankkeen taustalla on ainoastaan eräiden rakennusliikkeiden - erityisesti YIT:n - hinkuu päästä lyömään rajoiksi Näsijärven ranta.

Jos nykyinen rantaväylä ei vedä riittävästi, on mahdollista rakentaa lisäkaistat väylän molemmille puolille. Se on selvästi halvempi, turvallisempi ja ekologisempi vaihtoehto. Näsijärven ranta jää oikeasti auki, koska sitä eivät päeitä kovan rahan tornitalot. Ja kevyen liikenteen väyliä on mahdollista rakentaa ilman tunneliakin.

Kuntalaisten palvelut on saatava kuntatasolta Muokkaa

Vaikka valtaa pitävä ryhmä väittää, että tunneli ei ole vastakkainen esimerkiksi sosiaali-, terveys- ja vanhuspuolen palvelujen rahoituksen kanssa, totuus on toinen. Saarijärvi muistuttaa, että kyse on samasta budjetista, jolloin tunneliin upotetut rahat höylätään peruspalvelujen rahoituksesta.

- Meillä oli mielenosoituksessa yltit, jossa luki "Hoidetaanko vanhukset, vammaiset ja sairaat tunnelissa?" Kyllä tämä on todellinen ongelma, sillä jatkuvasti tulee ilmi jopa lainvastaisia puutteita näiden palvelujen toteutuksessa. Samalla näitä palveluja rahanpuutteeseen vedoten yksityistetään.

Saarijärven mukaan Hervannan lääkäriasemalla on jatkuva kuuden lääkärin vaje, jonka vuoksi osa lääkäreistä uupuu ja muuttaa muualle. Kaupungilla kuitenkin riitti 1,5 miljoonaa euroa remontoida MedOnelle toimitilat Hervantaan. Oma lukunsa on palvelujen keskittäminen, jonka nimissä Hervannan sosiaaliasema on siirretty Sarvikselle ja mielenterveystoimistoa uhkaa sama kohtalo.

- Monilla köyhillä, sairailla ja vammaisilla ei ole rahaa tai voimia matkusta apalvelujen perässä muihin kaupunginosiin. Tällainen käytäntö karsii palvelujen käyttöä sekä lisää ongelmia ja kustannuksia pitemmän päälle.

Valtuutettujen pitää toimia yhdessä kansalaisliikkeiden kanssa. Politiikan lähtökohta pitää olla, että kuntalaisten palvelut on saatava kuntatasolta ja mahdollisimman lähipalveluina, linjaa Irmeli Saarijärvi.[2]

Vaaliteemoja 2008 Muokkaa

Tärkeät asiat kunnallisvaaleissa: Vanhusten, vammaisten ja pienituloisten toimeentuloa tulee edistää erilaisilla maksujärjestelyillä esim. terveyskeskusmaksut poistaa, edullisia vuokra-asuntoja rakentamalla ja pienituloisille otettava käyttöön aktiivipassi liikkumisen edistämiseksi. Haluaa vastustaa erityisesti: Rantaväylän tunnelia, Sorsapuiston hallia ja Hämpinparkkia.

Saarjärvi halusi että Koukkuniemen Jukola-talo säilyy nykyisessä käytössä.

Oma vaalitunnus: Äänestäkää minua puna-vihreää, saatte todellista muutosvoimaa.

Eduskuntavaalit 2011 Muokkaa

Saarijärvi oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa ehdolla kansanedustajaksi Pirkanmaan vaalipiiristä SKP:n listalta.[3]

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.skp.fi/vaalit/kunnallisvaalit-2012/Tampere/saarijarvi_irmeli
  2. Tunneliin vai hyvinvointiin? Näköala 1/2012
  3. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Pirkanmaa/saarijarvi_irmeli

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki