Fandom

Vaaliwiki

Jouko Pesonen

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Jouko pesonen.jpg
Valkeakoskelainen paperityöläinen ja eläkeläinen Jouko Pesonen on SKP:n Valkeakosken aluejärjestön puheenjohtaja.

Kuntavaaleissa Muokkaa

Pesonen on osallistunut kuntavaaleihin vuonna 2008 Suomen kommunistisen puolueen listalta ja vuonna 2012 kuntavaaleissa Itsenäinen Valkeakoski -yhteislistalta. [1]

Vaaliteemoja 2012 Muokkaa

Pesonen vastustaa kokoomuksen suunnittelemaa ns. palvelusetelijärjestelmää, jolla

on tarkoitus ajaa alas mahdollisimman monet julkishallinnon tuottamat sosiaali- ja terveyspalvelut. Ikäihmisille palvelusetelit puolestaan tarkoittavat joutumista valtavan mainonnan ja byrokratian riepoteltaviksi. Lopulta palvelusetelin käyttöönoton seurauksena on, että pidemmällä aikajaksolla erityyppisiä hoiva-, terveys- ja sosiaalipalveluita tuottavat ylikansalliset suuryhtiöt, jotka ovat demokraattisen ja kansallisen valvonnan ulkopuolella, sanelevat sekä hinnan että laadun.

Pesosen mielestä kuntien tärkeimpiä perustehtäviä on sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen. Näitä tehtäviä ei tule antaa yksityisten, voittoa tavoittelevien yritysten hallintaan. Valtiovallan on huolehdittava riittävistä valtionosuuksista kunnille. Kyse on sosiaalipoliittisista valinnoista ihmisten hyväksi.[2]

Pesonen oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa SKP:n kansanedustajaehdokas Pirkanmaan vaalipiirissä.[3]

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.elisanet.fi/skp.tampere/vaalit2008/valkeakoski.html
  2. Palveluseteleillä jymäytetään ikäihmisiä, Näköala 1/2012
  3. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Pirkanmaa/pesonen_jouko

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki