Fandom

Vaaliwiki

Juhani Brander

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Branderjuhani.jpg
Mallimestari, ammattiaineiden opettaja ja kansalaisaktivisti Juhani Brander oli vuoden 2008 kunnallisvaaleissa ehdolla Tampereen kaupunginvaltuustoon Suomen kommunistisen puolueen listalta.[1] Hän taisteli yli viisi vuotta kasvotonta byrokratiaa, hallinnolista väkivaltaa vastaan.

Henkilökuva Muokkaa

Työhistoriastani olen ollut pisimmän jakson yrittäjänä ja ammatinharjoittajana.

Harrastukseni: Eläin- ja ihmissuojelutyö, kynäily.

Esikoiskirjani: Oikeusvaltion kahdet kasvot, julkaistiin 14.12.-06. Onnitteluni.

Nykyään syrjäytetty oikeista töistä. Toimin kolmansilla sektoreilla hömppähommissa.

Kirjassaan: Oikeusvaltion kahdet kasvot, hän elävästi kuvaa Daavidin ja Goljatin taistelua; ensin epätoivoisessa taistelussa. Goljattia edusti Tampereen kaupunki ja työvoimatoimisto. Edellä mainitut rikkoivat Vety-työlain 18: pykälää. Käräjäoikeuden päätöksellä oli Branderille kohtalokkaat seuraukset. Merkillistä on sekin, että hän ei saanut ammattiliitoltaan (OAJ) juridista apua, apua tuli Tampereen Tapaturma ja Sairausinvaliidien liitolta. Juhani Branderin kirjaa lukee kuin jännitystarinaa, joka polveilee monimutkaisina juonina ja jossa vuosien päästä oikeus voitti. Brander sanookin: - En minä voittanut. - Oikeus voitti.

Brander on kokenut silppu-, pätkä-, työkokeilua; kaikkea hulluttelua, jota Oikeusvaltio on hänelle runsain mitoin jakanut. Brander uskoo, että verkostoitumisella hyeenat voidaan ajaa koloihinsa. Vaaleihin viitaten Juhani Brander sanoo: kansan mitta alkaa täyttyä. On vihdoinkin muutoksen aika, tekemisen aika. Tällä hän viittaa leipäedustajiin, jotka "Turuilla ja Toreilla", louskuttavat leukojaan luvaten maat ja mannut. - Heidän tekonsa tunnetaan.

Palkkatuetuista töistä Brander on "vääntänyt" kannustavan työn mallin. Hän kertoo: Että työ olisi kannustavaa; on siitä jäätävä jotain käteenkin. Mitä ideaa on teettää orjatyötä, jos samanaikaisesti on turvauduttava viimesijaiseen toimeentuloluukkuun. "Missä se kannustavuus silloin on" hän kysyy. Sitä kysyvät monet muutkin, joita "systeemissä" myllytetään. Branderilla on järkeenkäypä ehdotus: palkasta jätetään 300 euron suojaosuus, jota ei lasketa tuloksi muita tulonsiirtoja laskettaessa. Silloin palkkatuetuista töistä voidaan sanoa "Säällinen työ" mitä presidentti Halonenkin on peräänkuuluttanut; keskusteltaessa: Orjatyö vai...

Juhani Brander on vakuuttunut, että muutoksen aika harjoitettuun politiikkaan on tullut: - Kansaa ei voida enää retkuttaa, hän sanoo. Näihin sanoihinsa hän päättää pohdintansa ja toivottaa muutoksenhakijoille "Tsemppiä".

Vaaliteemat 2008 Muokkaa

Kulttuuriasiat kiinnostavat. Oikeista asioista kiinnostaa yhteiskunnalliset asiat, sillä politiikka on tekemistä, eikä saa jäädä ”tuleen” makaamaan. Nykyisille vallanpitäjille ei saa antaa periksi ja kansalaisoikeuksien on toteuduttava kuntalaisten parhaaksi niin kuin ne ovat lakiin kirjattu. Kuntien vastuusta pitkäaikaistyöttömien toimeentuloturvaamiseen vesitetään. Viimesijaiseen toimeentulo-tukeen oikeutettuja ohjataan kirkon diakoniatoimen ”armeliaisuusjonoon”. Kas kun ei Kalevankankaalle, siellä se viimesijaisuus lienee. Vammaispalvelulakia rikotaan; ilman, että lain rikkojia saatetaan edesvastuuseen. Tällainenko ”Oikeusvaltiomme” on. Valitettavasti kyllä! Kunnallispolitiikan on palveltava ihmisten tarpeita, ei pääoman etua, mitä tilaaja-tuottaja (malli Tiltu) palvelee ja keiden eduksi? Sinä tiedät yhtä hyvin kuin minä - pääomapiirien pohjattomaan taskuun kuntalaisten (vero)rahat uppoavat. Miettiessäni takavuosina: mikä se väylä on, jonka kautta tappelen turmiollista kehitystä vastaan, vastaus on: SKP on muutoksen tekijä ihmisläheiseen politiikkaan. älä jätä äänestämättä; sillä se on ääni nykyiselle politiikalle. Olkaamme yhdessä muutoksen tekijäitä.

Eduskuntavaalit 2007 Muokkaa

Brander oli Suomen Kommunistisen Puolueen kansanedustajaehdokas Pirkanmaan vaalipiirissä vuoden 2007 eduskuntavaaleissa.

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.elisanet.fi/skp.tampere/vaalit2008/tampere.html

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki