FANDOM

Lailaraikka.jpg
Tamperelainen näyttelijä ja SKP:n varavaltuutettu Laila Räikkä Lapinniemeltä oli vuoden 2012 kuntavaaleissa ehdolla Tampereen kaupunginvaltuustoon Suomen kommunistisen puolueen listalta.[1]

Henkilökuva Muokkaa

Ammatti: näyttelijä

Ikä 65 v. Asuinpaikka: Lapinniemi

Perhe: Olen Ossi Räikän leski, tytär Tanjalotta, poika Vili, tyttärentytär Nadja. Tulossa Etiopiasta tyttären ja miehensä Nuutin adoptiopojat Endale ja Tamirat

Harrastukset: Työ on ollut myös harrastus. Nyt kun olen eläkkeellä 1.8.2008 alkaen, kävin golf-kurssin. Olen tosi kömpelö. Vielä! Vuodesta 1990 sahaja-joga-meditaatio. Se on minulle tärkeä mielen tasapainottamiseksi, ja koen sen vaikuttavan henkiseen kehitykseeni. Nyt työskentelen Pirkanmaan saattohoitokodissa vapaaehtoisena. Olen tähän mennessä kokenut sen antoisana. Haluan huolehtia, että Pirkanmaan hoitokodin kunnan rahoitus säilyy riittävänä. Teatteri[2]

Kuntavaaleissa Muokkaa

Laila Räikkä 438, Valtuustoon03:16

Laila Räikkä 438, Valtuustoon

Vaaliteemat 2012 Muokkaa

Kunnan tulee Laila Räikän mielestä olla ensimmäinen ja vastuullinen palveluntuottaja ja ilman voiton tavoitteluja ja taata riittävät, kattavat, edulliset, laadukkaat peruspalvelut kehdosta hautaan. Se on kunnan ensimmäinen tehtävä.[3]

Vaaliteemat 2008 Muokkaa

Tärkeät asiat kunnallisvaaleissa:

  • Kaikki asiat, jotka parantavat heikompiosaisen tilannetta
  • Lähipalveluja laajennettava, nopea ja joustava palvelujen saanti taattava jokaiselle. Raha ei saa ratkaista palvelujen saantia.
  • Palvelut kehitettävä ihmisten tarpeita vastaaviksi. Kuunneltava ihmisiä.
  • Palveluja ei saa yksityistää, kilpailuttaa, eikä ulkoistaa. Päätösvalta on silloin siirtynyt pienelle piirille ja demokratia kaventunut. Palveluista tulee näin bisnestä ja voitontavoittelua. Taloudellinen voitto, raha, menee jälleen ihmisarvon edelle!
  • Palvelumaksut nostettava uudelleen käsittelyyn kunnissa palvelumaksut alas!
  • On ennakoitava suurten ikäluokkien ikääntyminen ja hoitotarve. Vanhainkoteja, vanhustentaloja rakennettava lisää. Raha ei saa ratkaista näihin pääsyä. Arvokas vanhuus kaikille
  • Koukkuniemen vanhainkoti Jukola korjattava, ja rakennettava uudisrakennuksia.
  • Paikka ei saa tulla vain varakkaille. Myös varattomalla vanhuksella on oikeus viihtyä Lapinniemen alueella!
  • Sairaaloihin ja hoitopaikkoihin palkattava riittävästi hoitajia ja lääkäreitä
  • Hoitotyötä tekevien arvokasta työtä on arvostettava myös kunnon palkkauksella.
  • Kotipalveluun palkattava tarpeeksi väkeä. Kotipalvelijalla on nykyään liian monta kotikäyntiä/päivä. On jäätävä aikaa ihmisläheiseen olemiseen!
  • Omaishoitajille kunnon korvaus ja mahdollisuus lomiin.
  • Kuntalaisten palkat saatava nousuun. Käytännössä palkat ovat laskeneet verrattaessa hintojen nousuun.
  • Tehtävä kaikki mahdollinen syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Se on laaja-alainen kodin, neuvolan, koulun, psykologin, opiskelu- ja työhönohjauksen yms. asia. Otettava asia tarkan tutkimuksen alle. Ihmiselämää ei saa hukata!
  • Jo syrjäytettyjen ja työttömien eteen tutkittava kaikki keinot uuden elämän alkuun. Todellisesti. Ei pelkkää kurssilta kurssille siirtämistä, vaan todellinen apu
  • Ei enää lisää työttömiä!
  • Mielenterveys- ja alkoholiongelmaisten päästävä heti hoitoon. Työllistettävä tälle alalle paljon väkeä. Kunnan on rakennettava sellainen elämisen malli, joka ei tuota työttömiä, alkoholi- ja mielenterveysongelmaisia.
  • Ei suuriosaisten verohelpotuksia. Osinkorahoilla saataisi köyhän kansan asiat kuntoon. Köyhä ei ole välttämättä tyhmä!
  • Ei Natolle - Ei sodille ja väkivallalle. Suomelle puolueettomuuspolitiikka takaisin.
  • Rakennusyhtiöiden vaatimat tunnelit ja parkkiluolat tehdään vasta sitten, kun tavallisen ihmisen elämä on kunnossa.
  • Toimeentulotuet ja muut sosiaalihuollon asiat tulee organisoida uudestaan. Turha byrokratia pois. Juoksuttaminen luukulta luukulle on ihmisen nöyryyttämistä. Virkailijat sekoavat byrokratiaan ja köyhä on syömättä. Edellisen pankkikriisin aikana, kun bisnesmiehet pelasivat pankkien rahat, alettiin kytätä köyhiä, etteivät vaan käytä liikaa ja väärin rahaa. Jos mummo erehtyy lähettämään 20 euroa köyhän pankkitilille, tulee haloo sosiaalitoimessa, kun köyhän tilillä on liikaa rahaa. Se vähennetään seuraavasta sosiaaliavusta. Avun on myös tultava nopeasti, kun on hätä.
  • Perustoimeentuloturva 850 euroa/kk verottomana kaikille, jotka eivät vanhuuden, työttömyyden, sairauden, opiskelun tai muun vastaavan syyn takia voi ansaita elantoa. Asiat on hoiduttava yhdeltä luukulta ja nopeasti.
  • Rakennettava kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, vammaisten ja alkoholistien asuntoja, yömajoja, ensi- ja turvakoteja. Rakennettava asunto kaikille - Ei asunnottomia.
  • Joukkoliikenteen lippujen hinnat alennettava
  • Kunnan saatava valtiolta lisärahoitusta
  • Kunnallisvero progressiiviseksi. Alle 1000 euron kuukausitulot verottomiksi ja perittävä asteittain kohoava kunnallisvero.
  • Kulttuuritoimintaa ei saa supistaa. Kirjastotarjontaa tuettava. Tukea löydyttävä koko monimuotoiselle kulttuuritoiminnalle kunnassa. Tuettava riittävällä avustuksella pieniä vaihtoehtoteattereita esim. Telakka.
  • Pirkanmaan hoitokodin kunnallinen tuki taattava riittäväksi. Kaikille ihmisille tulisi taata arvokas kuolema.
  • Olen Amnesty Internationalen jäsen. se haastaa kunnallisvaaliehdokkaat ja kunnan edustajat toimimaan naisiin kohdistuvan seksuaalisen ja muun väkivallan lopettamiseksi. Yhteistyö toimii Amnestyn kanssa. Olen valmis edistämään tätä asiaa. Suomi johtaa pohjoismaiden raiskaustilastoja. Raiskaus on tultava yleisen rikoslain piiriin. Se ei saa olla ainoastaan yksityinen asianomistajarikos.
  • Äänestämättä jättäminen ei ole oikea protesti. Valta on porvareilla. Äänestämätön äänesi menee siis porvarille. Mieti!
  • Ihmiset, eläimet, luonto ja kaikkeus. Me olemme samaa kokonaisuutta. Meillä on vastuu pitää tästä huolta.
  • Ihmisten auttaminen on iloinen asia!
  • Ihmisarvo tärkeimmäksi arvoksi kunnan päätöksissä.

Valtuustotyö Muokkaa

Räikän mielestä kunnanvaltuusto on kuntalaisia varten, eikä sen tehtävä ole kapitalistisen riistotalouden edistäminen. Lailasta XL-ryhmä tuntuu toimivan jälkimmäisen ideologian toteuttamiseksi, siksi valtuustoon tarvitaan lisää ihmisarvoisen elämän puolustajia.

Syyskuussa 2011 Räikkä teki valtustoaloitteen puhtaan veden puolesta Ruskon kasvimaalle, joka hylättiin äänin 58-9.[4]

Eduskuntavaalit 2011 Muokkaa

Räikkä oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa ehdolla kansanedustajaksi Pirkanmaan vaalipiiristä SKP:n sitoutumattomana ehdokkaana. Räikän vaalitunnus oli "Oikealla asialla - vasemmalla. Ihmistä ei jätetä!"[5]

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.skp.fi/vaalit/kunnallisvaalit-2012/Tampere/raikka_laila
  2. http://www.elisanet.fi/skp.tampere/vaalit2008/tampere.html
  3. Kenen onni on suurkunta? Näköala 1/2012
  4. Hervantalaisilla on huolia niin puhtaan veden kuin lääkärienkn puutteesta, Näköala 1/2012
  5. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Pirkanmaa/raikka_laila

Aiheesta enemmän Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki