FANDOM

Lenahulden
Lena Huldén (s. 1956) on vantaalainen tieteentekijä ja poliitikko. Kaksikielinen Huldén toimii monessa luottamustehtävässä, muun muassa SKP:n Uudenmaan piirijärjestön puheenjohtajana.

Vuoden 2014 europarlamenttivaaleissa Lena Huldén on SKP:n ehdokkaana Euroopan parlamentin jäseneksi Hyvinvointivaltion puolesta - Ei EU:lle -yhteislistalla. Euroopan unionia on hänen mukaansa kehitettävä ihmisen eikä suurpääoman ehdoilla. Tuetaan ihmisiä ei pankkeja. Demokratiavaje pitää tukkia vahvistamalla kansallisia päätöksiä ja Brysselin komissaarien ajama liittovaltiokehitys on lopetettava.

Vaihtoehto EU lle - Arjo Suonperä ja Lena Hulden19:03

Vaihtoehto EU lle - Arjo Suonperä ja Lena Hulden

Poliittisia kantoja Muokkaa

Yksityistäminen ja uusliberalistinen politiikka on johtanut Huldénin mukaan siihen, että rikkailla ja suurtuloisilla menee hyvin, mutta kaikkein huono-osaisimpien reaalitulot ovat laskeneet. Yhteiskunnan kaksijakoisuus näkyy myös siinä, että vaatetäi on tullut takaisin suomalaisiin koteihin. Se on osoitus surkeista sosiaalisista oloista, kodittomuudesta ja huonosta hygieniasta.

Tämä, eduskuntapuolueiden hyväksymä kehitys on Huldénin mielestä pysäytettävä ja jokaiselle taattava riittävä perustulo sekä turvattu asunto.

Henkilökuva Muokkaa

Koulutukseltaan Huldén on filosofian sekä maa- ja metsätieteiden tohtori. Keskiajan historiasta filosofian tohtoriksi väitellyt Lena on tutkinut muun muassa 1500-luvun Ruotsi-Suomen historiaa sekä metsästyksen historiaa. Tällä hetkellä häntä kiinnostaa lääketieteellinen entomologia, joka tutkii hyönteisten levittämiä tauteja.

Tutkijanuralla on tullut menestystä: Lena on palkittu mm. tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla teoksestaan Kuusijalkainen vihollinen. Myös lukijat ovat löytäneet kiitettävästi teoksen, joka käsittelee tauteja levittävien hyönteisten vaikutusta länsimaiseen sotahistoriaan.

Muun liikenevän ajan Lena viettää mielellään puolisonsa kanssa luonnon helmassa.

Europarlamenttivaalit 2009 Muokkaa

Huldén pyrki Euroopan parlamentin jäseneksi myös vuoden 2009 vaaleissa tunnuksella Alas eriarvoisuus! ja sai 446 ääntä.

Kunnallisvaalit 2012 Muokkaa

Vuoden 2012 kunnallisvaaleissa Huldén oli ehdolla Vantaan kaupunginvaltuustoon SKP:n listoilla.

Huldén oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa SKP:n kansanedustajaehdokas Uudenmaan vaalipiirissä.[1]

TeoksetMuokkaa

  • Itärajan vartijat : 1-2, Schildt, 2004, alkuteos På vakt i öster, 2004
  • Lena Huldén ym., Karelen ett gränsland i Norden, Arena Norden, 2007 (Föreningen Nordens årsbok , ISSN 1402-2869 ; 2007)
  • Kuusijalkainen vihollinen, niveljalkaisten vaikutus länsimaiseen sodankäyntiin, Schildt, 2008 Alkuteos: Den sexbente fienden : leddjurens inverkan på västerländsk krigföring, 2006
  • (toim.) När kom svenskarna till Finland?, Svenska litteratursällskapet i Finland, 2002 (Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland , ISSN 0039-6842 ; nr 646)

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Uusimaa/hulden_lena

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki