FANDOM

Markokorvela.jpg
Marko Korvela 
SKP / Vaasan vaalipiiri
[[Kuva:{{{kuva}}}|180px]]
Syntyi 1974
Kotikunta Helsinki
Kotisivut korvela.urli.net
Blogi

Marko Juhani Korvela (s. 1974, Lohtaja) on Suomen kommunistisen puolueen keskuskomitean jäsen ja Tiedonantaja-lehden päätoimittaja.

Henkilökuva Muokkaa

Korvela on koulutukseltaan humanististen tieteiden kandidaatti. Pääaineena hän on opiskellut uskontotiedettä Turun yliopistossa. Hän on myös valmistunut ulkomaankaupan yo-merkonomiksi Pietarsaaren kauppaoppilaitokselta 1996.

Yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta Korvela kiinnostui 1990-luvun puolivälin tienoilla ennen kaikkea EU-vastaisen liikkeen piirissä. Yliopistossa hän kuului anarkisteja ja kommunisteja yhdistäneeseen Radikaalivasemmisto-ryhmään, kunnes siirtyi Turun kommunistisiin nuoriin, joiden puheenjohtajana hän toimi 2002.

Korvela liittyi Suomen kommunistiseen puolueeseen vuosituhannen alussa. Hän oli SKP:n kunnallisvaaliehdokkaana jo vuonna 2000 ja mukana myös edellisissä eduskuntavaaleissa 2003. Vuodesta 2004 Korvela on kuulunut SKP:n keskuskomiteaan. Hän on työskennellyt toimittajana Tiedonantaja-lehdessä vuoden 2005 alusta alkaen. Marxilaisuuden harrastus on vienyt Korvelan mukaan sekä Akateemisen sosialistiseuran että Karl Marx -seuran toimintaan.

Vapaa-aikaansa Korvela viettää pääasiassa musiikin parissa. Hän tekee musiikkia ja soittaa kitaraa yhtyeissä Anguis Fragilis ja Huuto 49. Lisäksi hänet tunnetaan synkän konemusiikin dj:nä taiteilijanimellä Tristessa.

Korvela oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa SKP:n kansanedustajaehdokas Vaasan vaalipiirissä. Korvelan vaalitunnus oli ”Riistokapitalismi kuriin – SKP kehiin!”[1]

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Vaasa/korvela_marko

Aiheesta enemmän Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki