Fandom

Vaaliwiki

Matti Aalto

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Matti-aalto.jpg
Oululainen muurari ja pitkän linjan työväenliikkeen aktivisti Matti Aalto (s. 1955) on kunnallisvaaleissa 2012 ehdolla Oulun valtuustoon Vapaan vasemmiston yhteislistalta numerolla 594.

Henkilökuva Muokkaa

Aalto on ammatiltaan muurari ja asuu Tuirassa. Uusioperheeseen kuuluu yksi koululainen, aikuiset lapset ovat jo maailmalla. Lastenlapsiakin on siunautunut.

Aalto on osallistunut työväenliikkeen touhuihin vaihtelevalla aktiivisuudella 40 vuoden ajan. Nykyisellään hän osallistuu Rakennusliiton toimintaan ja toimii SKP:n Oulun osaston puheenjohtajana. Luonnonsuojelu- ja ympäristöliikkeillekin on löytynyt aikaa. Maahanmuuttajien näkökulmaan hän on saanut tutustua omakohtaisesti mm. Norjassa ja Englannissa asuessaan.

Ammatillisen ja poliittisen työväenliikkeen sekä erilaisten kansalaisjärjestöjen yhteinen toiminta ja yhteen hiileen puhaltaminen ovat erityisesti hänen sydäntään lähellä.

- Sillä tavalla tämän maan vauraus ja hyvinvointi on rakennettu. Siihen tarvitaan hyviä yhteiskunnallisia organisaatioita ja hyviä päämääriä, mutta se ei yksin riitä. Ilman kansalaisten omaa mielenkiintoa ja aktiivisuutta kansanvaltaisuus jää kuolleeksi kirjaimeksi, onpahan yhteiskunnan perusta millainen tahansa. Tähän asiaan meidän on saatava yhdessä muutos – ilman sitä ei mikään korjaannu, Aalto kirjoittaa.

Vaaliteemoja Muokkaa

Kapitalismin kriisiytyminen ja taantuma ovat todellisuutta, mutta ongelma ei ole siinä, että rahaa ei olisi – rahaa on enemmän kuin koskaan. Kysymys on vain siitä, mihin sitä käytetään ja mihin ei.

Avustettavia pankkeja ja pohjattomia kallioparkkeja kyllä riittää. Niinikään riittää niitä, jotka haluavat asettaa köyhät vastakkain ja päästää rikkaat kuten koiran veräjästä. Ei voi olla olemassa rahaa joka olisi jossakin mutta ei olisi jostakin muualta pois.

Ulkomaiseen pankkitukeen käytetään kymmeniä tuhansia euroja kutakin veronmaksajaa kohden. Väkisinkin se on pois lasten, vanhusten ja sairaiden hoidosta.

Suomi käyttää myös Afganistanin miehitykseen enemmän rahaa kuin vanhuspalvelulain uudistaminen parhaimmalla mahdollisella tavalla tulisi maksamaan.

Kunnallispolitiikasta Aalto haluaa painottaa vielä yhtä näkökohtaa: Pääsääntöisesti laki määrää asioille vain minimitason. Oulu voi esimerkiksi palkata riittävästi väkeä vanhusten hoitoon, vaikka laki ei sitä vaadikaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä niin kuin Brysselistä ja Helsingistä käsketään. Siihen tarvitaan vain entistä vastuullisempi valtuusto.

Vaalilupauksia Matti tekee kaksi:

  1. Kuuntelen mitä Sinulla on sanottavana.
  2. En kuuntele mitä Brysselillä on sanottavana.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki