Fandom

Vaaliwiki

Matti Rossi

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Matti rossi.jpg
Matti Rossi (s. 13. huhtikuuta 1934 Sortavala) on espoolainen kirjailija ja suomentaja. Kunnallisvaaleissa 2012 Kivenlahdessa asuva Rossi on ehdolla Espoon kaupunginvaltuustoon Suomen kommunistisen puolueen listoilta numerolla 7.

Henkilökuva Muokkaa

Matti Rossin vanhemmat ovat jääkärikapteeni Mikko Rossi ja Vera Salmes. Rossi opiskeli Edinburghin yliopistossa kieltä ja kirjallisuutta 1956, oli Fulbright-stipendiaattina 1957–1959 ja suoritti Master of Arts -tutkinnon Pennsylvanian yliopistossa 1959. Helsingin yliopistosta hän valmistui filosofian kandidaatiksi 1960. Akateemisella urallaan Rossi oli British Councilin stipendiaattina 1960–1961. Hän tutki 1500–1600-luvun metafyysistä runoutta ja saarnoja Birminghamin yliopiston Shakespeare Institutessa.

Rossi työskenteli ohjelma-assistenttina BBC:n suomenkielisessä osastossa 1961–1966. Kulttuurivihkojen vastaavana toimittajana hän työskenteli 1978–79, minkä jälkeen hän on työskennellyt vapaana kirjailijana ja suomentajana. Rossi on muun muassa suomentanut William Shakespearen näytelmiä sekä latinalaisamerikkalaista kirjallisuutta ja sai tästä työstä vuonna 2007 kääntäjien valtionpalkinnon[1].

Rossi on käyttänyt myös kirjailijanimeä Olavi Kokko.

Rossi toimi kesken jääneen kauden SKDL:n kunnanvaltuutettuna Rautalammin kunnanvaltuustossa 1976–1978. Rossi vaikuttaa edelleen Suomen kommunistisessa puolueessa ja hän on ollut puolueen ehdokkaana vaaleissa 2000-luvulla.

Palkinnot Muokkaa

  • J. H. Erkon palkinto 1965
  • Valtion kirjallisuuspalkinto 1966
  • Valtion kääntäjäpalkinto 1972
  • Agricola-palkinto 1974
  • Savonia-palkinto 1988
  • Kirjallisuuden valtionpalkinto 2007 Shakespeare-suomennoksista

Lähteet Muokkaa

  1. Kirjallisuuden valtionpalkinnot Jari Järvelälle ja Matti Rossille

Aiheesta muualla Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki