FANDOM

Pasi tervo
Lapinlahtelainen kokki Pasi Tervo oli vuoden 2012 kunnallisvaaleissa ehdolla Lapinlahden valtuustoon Suomen kommunistisen puolueen listalta.[1]

Vaaliteemoja 2012 Muokkaa

Vaalitunnus: EI pakkoliitoksille, KYLLÄ demokratialle ja palveluille

— Kuntien valtionosuuksien ja yhteisöveron leikkaukset ovat kuntien pakottamista leikkauksiin ja tie kunnan tehtävien yksityistämiseen. Edellisten hallitusten harjoittamalla "suunnitelmataloudella" on maksimoitu valtion velkaantuminen, joka säteilee pakostikin kuntiin, pohtii Lapinlahdella kuntavaaleissa ehdokkaana oleva Pasi Tervo.

Tervon mielestä tuottavia valtion yrityksiä on myyty ja suorastaan lahjoitettu pois. Toisaalta haluamme olla EU:n solidaarisimpia maksumiehiä kriisimaiden talouden hoidossa. Velkaa otetaan jo toisillekin, vaikka entistä on, ja omankin talouden hoitoon otetaan velkaa entisten päälle. Tulevat sukupolvet eivät tule meitä hyvällä muistelemaan.

Loppu pienten piirien vallalle Muokkaa

Valtio on ajanut alas kunnista Kelan toimistoja, poliisin lopapalvelupisteitä, työ- ja elinkeinotoimistoja sekä verotoimistoja. Läänitkin lopetettiin kokonaan tarpeetoomina supistusten jälkeen.

— Nyt ihan saman kaavan mukaisesti halutaan häivyttää kartalta kuntia siitä mahdollisesti koituvien säästöjen toivossa. Tästä seuraa kuitenkin aivan varmasti palvelujen lopettamista ja niiden etäännyttämnistä. Syrjäseuduilta häviävät palvelut tulevat kuntalaisille kalliiksi heidän joutuessaan matkustamaan niiden perässä, kuten jo nyt tapahtuu sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymissä.

Tervon mielestä edustuksellisen demokratian puute on tosiasia suuremmissa kunnissa, vaikka kuntauudistuksessa luvataan demokratian säilyvän. Yhä pienempi piiri päättää asioista, ja on epävarmaa, saadaanko esimerkiksi lautakuntiin alueellisesti laaja edustus.

Palvelut kuntoon Muokkaa

Pasi pitää kuntavaaleissa tärkeinä samoja teemoja kuin eduskuntavaaleissakin. Hän kantaa huolta lasten ja nuorten hyvinvoinnista sekä vanhusten asemasta.

— Tarvitaan tukipalveluja lapsiperheille entisajan kodinhoitajien tapaan. Vanhusten on saatava oikeaa hoitoa ja oikeassa paikassa. Kuntien on annettava laajasti palveluja niin kotona kuin laitoksessakin asuville. omaishoitajien tukitoimenpiteet ovat merkittävä osa vanhustenhoidossa, listaa Tervo.[2]

Tervo oli vuoden 2011 eduskuntavaaleissa SKP:n kansanedustajaehdokas Pohjois-Savon vaalipiirissä. Tervon vaalitunnus oli ”Valta kansalle, jolle se kuuluu”.[3]

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.skp.fi/vaalit/kunnallisvaalit-2012/Lapinlahti/tervo_pasi
  2. Lapinlahdella taistoon lasten ja vanhusten puolesta! Tiedonantaja 5.10.2012
  3. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/Pohjois-Savo/tervo_pasi

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki