Fandom

Vaaliwiki

Satu Hassi

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Malline:Poliitikko Satu Maijastiina Hassi (s. 3. kesäkuuta 1951 Helsinki) on vihreä europarlamentaarikko ja kirjailija. Hänet valittiin vuoden 2004 vaaleissa Euroopan parlamenttiin Suomen ainoana Vihreiden edustajana. Valinnan seurauksena hän jätti 1991 alkaneen uransa kansanedustajana. Hassi oli ympäristö- ja kehitysyhteistyöministeri Lipposen II hallituksessa 15. huhtikuuta 199931. toukokuuta 2001, mutta jätti tehtävänsä ennenaikaisesti vastalauseena Suomen viidennen ydinvoimalan rakentamispäätökselle. Hassi toimi Vihreän liiton puheenjohtajana vuosina 19972001.

Euroopan parlamentissa Hassi on Ympäristön, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunnan varapuheenjohtaja, Teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan varajäsen sekä Ilmastonmuutosta käsittelevän väliaikaisen valiokunnan jäsen.[1]

Ennen vihreätä herätystään Hassi toimi 1970-luvun alussa Teiniliiton hallituksessa 1970 ja varapuheenjohtajana 1971. Hassi on myös ollut mukana opiskelijapolitiikassa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnassa 1971–1971 ja Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnassa 1973–1975 sekä taistolaisen Sosialistinen opiskelijaliitto SOL:n hallituksen jäsenenä 19731975.

Hassi muutti Tampereelle 1975 ja valmistui 1979, minkä jälkeen hän työskenteli insinöörinä ja yliassistentin sijaisena ennen ryhtymistään vapaaksi kirjailijaksi 1985. Hassi valittiin kansanedustajaksi vuonna 1991. Hän toimi Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtajana 1991–1993, keväällä 1997 sekä ennen valintaansa europarlamentaarikoksi 2003–2004. Hassi oli Vihreiden puheenjohtaja 1997–2001.

Koulutukseltaan Hassi on tekniikan lisensiaatti, erikoistumisalana sähkövoima- ja energiatekniikka. Kirjailijana hän on kirjoittanut romaaneja, esseitä ja runoja sekä fysiikan oppikirjoja. Hänen tuotantonsa on keskittynyt muun muassa naiseuden ja vallankäytön pohdintaan. Hassin motto on: ”Tässä työssä on eduksi, jos on pienenä ihaillut Peppi Pitkätossua.”

Teokset Muokkaa

Tiedosto:Satu Hassi.jpg
  • Tukka hattuhyllyllä, WSOY 2002 (romaani)
  • Seinä, jota ei ole, tottelemattomuusharjoituksia, WSOY 1988 (esseekokoelma)
  • Käärme ja tiedon puu, naisnäkökulmia tekniikkaan, WSOY 1987 (esseekokoelma)
  • Naaraskierre, WSOY 1986 (romaani)
  • Magdaleena ei häpeä enää, WSOY 1984 (runokokoelma)
  • Malline:Kirjaviite
  • Lukion fysiikka -sarja, WSOY (yhdessä J. Hatakan, H. Saarikon ja J. Valjakan kanssa, oppikirjoja)

Lähteet Muokkaa

  1. Euroopan parlamentin jäsenet: Satu Hassi 2007. Euroopan parlamentti. Viitattu 30. lokakuuta 2007.

Aiheesta muuallaMuokkaa

Malline:Vihreiden kansanedustajat 2003-2007

Malline:Edeltäjä-seuraaja

Malline:Tynkä/Suomalainen poliitikkoen:Satu Hassi eo:Satu Hassi pl:Satu Hassi ro:Satu Hassi

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki