FANDOM

Kuismaseppo.jpg
Valkeakoskelainen hitsaaja Seppo Kuisma on ollut ehdolla Valkeakosken valtuustoon kunnallisvaaleissa 2008 Suomen kommunistisen puolueen listalta ja vuonna 2012 Itsenäinen Valkeakoski -yhteislistalta.[1]

Valtuustotyö Muokkaa

Seppo Kuisman kunnallispoliittinen ura alkoi jo 1980-luvulla liikuntalautakunnan varajäsenyydellä. Vuosina 1991-2008 hän edusti Valkeakosken työväestöä ja heikompiosaisia kaupunginvaltuustossa ja toimi pitkään sosiaali- ja terveyslautakunnan ja myös teknisen lautakunnan jäsenenä.[2]

Vaaliteemoja Muokkaa

Kuntaliitoksia vastaan Muokkaa

Kuisma vertaa hallituksen kuntauudistusmallia sairaanhoitopiirin toimintaan. Keskitetty malli johtaa siihen, että pääkunta, johon palvelut keskittyvät, lähettää liittyneille kunnille vain laskun, jolla se katsoo voivansa tuottaa palveluja.

Pelastuslaitos Valkeakoskella on hyvä esimerkki keskityksen "eduista", sanoo Kuisma. Omana toimintana se maksoi 5 - 6 miljoonaa markkaa. Kun se aluepelastuslaitokselle väkisin siirrettiin, kahden vuoden sisään lasku nousi 2 miljoonalla markalla, eli kolmanneksen. Samalla tavalla tulee käymään kuntauudistuksessa, jos keskitettyyn malliin siirrytään.

Kuntien johto menee täysin ammattilaisten käsiin. Luottamushenkilöt jäävät sivuraiteelle, kuten jo nyt osin tapahtuu. Valta on annettu johtosääntömuutoksilla virkamiehille, jotka tekevät suunnitelmat ja esittävät ne "vahvoin perustein" käsittelyyn.[2]

Kuntaverotus oikeudenmukaiseksi Muokkaa

Kuntien talous on valtiovallan toimesta johtanut lukuisten määrärahaleikkausten ja toisaalta tehtävien lisäämisen kautta entistä ahtaammmalle. Kuisma toteaa, että nyt pitäisi kansan syvistä riveistä nostaa keskustelua ja vaatimuksia kunnallisveron saattamiseksi progressiivseksi.

- Sitä eivät tee ne, joita se erityisesti koskisi, eli suurituloiset. Pienipalkkaisten keskeinen tehtävä on käynnistää tätä keskustelua. Tätä kautta kuntien verotuloja voitaisiin kasvattaa. Vuonna 1993 kunnilta vietiin pääomaverotusoikeus pois ja myös se näkyy nyt kuntien taloudessa.[2]

Homekoulut kuntoon Muokkaa

Valkeakoskelainen Seppo Kuisma ihmettelee homeongelmista kärsiviä kouluja ja muita rakennuksia.

— Energiansäästön nimissä lämpötiloja on laskettu, ilmastointia pienennetty ja ilmastointikanavien huolto laiminlyöty. Suuri syy on juuri talotekniikan huolloissa, säädöissä ja niiden ajan tasalla pitämisessä. Kun rakennusfirmojen omat konsultit on palkattu tekemään kuntoarvioita, tulee - yllätys, yllätys - esitys, kuinka vanhan saneeraaminen on kalliimpaaa kuin uuden rakentaminen.

Kuisman mukaan olisi syytä valvoa paremmin rakennusvaihetta.

- Esimerkiksi terveyskeskuksen saneerauksen jälkeen selvisi, että katolta tulevat vedet oli hallitsemattomasti johdettu perustusten alle. Se aiheutti alkuun sisäilmaongelmia ja syy selvisi myöhemmin saneerauksen yhteydessä. Oliko valvonta ostettu rakennusurakoitsijalta itseltä tai ulkopuoliselta?

- Näkisin ykkösinvestointikohteiksi vaikeavammaisten hoitopaikkojen järjestämisen, sanoo Kuisma.[3]

Viitteet Muokkaa

  1. http://www.elisanet.fi/skp.tampere/vaalit2008/valkeakoski.html
  2. 2,0 2,1 2,2 Itsenäinen Valkeakoski haastaa päätösvallan keskittäjät, Näköala 1/2012
  3. Pirkanmaalla huolestuttavat nuorten tulevaisuus ja hometalot, Tiedonantaja 28.9.2012

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki