Fandom

Vaaliwiki

Seppo Lampela

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Seppo lampela.jpg
Seppo Lampela (artistinimeltään Steen1, aiemmin Steen Christensen), on itähelsinkiläinen rap-artisti, jonka kantaaottavat sanoitukset käsittelevät varsinkin lähiöissä ilmeneviä yhteiskunnallisia ongelmia. Lampela on SKP:n ja Helsinki-listojen sitoutumaton varavaltuutettu Helsingin kaupunginvaltuustossa.

Muusikon uran ohella Lampela työskentelee nuoriso-ohjaajana ja kirjoittaa kolumneja.[1]

Kunnallispolitiikassa Muokkaa

Lampela on ollut SKP:n sitoutumattomana ehdokkaana kunnallisvaaleissa 2008 ja 2012.[2] Vuonna 2008 Lampela valittiin Helsingin kaupungin liikuntalautakuntaan ja vuonna 2012 varavaltuutetuksi.

Lampelan mukaan ympäristön ja ihmisen hyvä edellyttää julkisen liikenteen parantamista ja maksuttomuutta sekä lähipalvelujen saatavuutta kävelyetäisyydellä. Osallistuva demokratia on tähän Lampelan mielestä hyvä metodi.[2]

Eduskuntavaaleissa 2007 Steen1 oli sitoutumattomana ehdokkaana Suomen kommunistisen puolueen (SKP) listalla Helsingin vaalipiirissä.[3]

Taiteilijan ura Muokkaa

Steen1 muutti aikaisemman yhteiskunnalliseksi protestiksi valitsemansa taiteilijanimen levytyssopimuksen saatuaan, koska nimi herätti liikaa vastustusta. Alkuperäinen Steen Christensen oli poliisimurhaaja. Musiikkia Steen1 on tehnyt 1990-luvun alusta lähtien.

Kappaleesta "Jarden träkki" tehty video voitti Oulun musiikkivideofestivaaleilla 2004 teinipumpelin eli uuden ohjaajan palkinnon.

Diskografia Muokkaa

Steen1:n ensimmäinen levy Salaliittoteoria nousi Suomen albumilistan sijalle 36. ja toinen, Varasta pomolta sijalle 24. Singlelistalle ovat yltäneet Terroristi (18.) ja Samaa uudestaan (16.).[4]

AlbumitMuokkaa

  • Salaliittoteoria (2004)
  • Varasta pomolta (2005)

Singlet/EP:tMuokkaa

  • Samaa Uudestaan (2005)
  • Terroristi (2006)
  • Nottinghamin Paskasheriffi! (2006)

Aiheesta muualla Muokkaa

ViitteetMuokkaa

  1. Steen1 tietää, mistä puhuu (Eespäin! 3/2006, s.8)
  2. 2,0 2,1 http://www.skp.fi/vaalit/kunnallisvaalit-2012/Helsinki/lampela_seppo
  3. Steen1 ehdolle eduskuntaan SKP:n listalta (Iltalehti 16.11.2006) linkki
  4. Suomen virallinen lista (www.ylex.fi) linkki

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki