Fandom

Vaaliwiki

Sosialistinen Työväenpuolue

1 143sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Tämä artikkeli käsittelee vuonna 1973 perustettua suomalaista puoluetta, jota ei pidä sekoittaa 1920-luvun Suomen Sosialistiseen Työväenpuolueeseen (SSTP).

Sosialistinen Työväenpuolue (STP) on suomalainen toukokuussa 1973 perustettu vasemmistopuolue. Puolueen perusti Työväen ja Pienviljelijäin Sosialistisen Liiton (TPSL) vähemmistöön jäänyt vasemmistosiipi sen jälkeen, kun TPSL lakkautettiin 2. tammikuuta 1973 ja enemmistö sen jäsenistä siirtyi Suomen sosialidemokraattiseen puolueeseen (SDP).

STP:n perustajien mielestä Suomessa ei tarvittu kahta sosiaalidemokraattista puoluetta, ja puolue sanoutui irti sosiaalidemokratiasta. STP julistautui leimallisesti sosialistiseksi, mutta hylkäsi sosialismin marxilais-leniniläisen tulkinnan. STP poistettiin puoluerekisteristä vuonna 1979, mutta se jatkaa edelleen toimintaansa yhdistyksenä puoluesäännöin.

Historia Muokkaa

Vaalitulokset
Eduskuntavaalit
Vuosi Edustajat Äänet
1975 -- 9 457 0,34%
1979 -- 2 955 0,10%
Kunnallisvaalit
Vuosi Valtuutetut Äänet
1976 2 1 901 0,07%
Presidentinvaalit
Vuosi Valitsija-
miehet
Äänet
1978 -- 2 187 0,1%

TPSL:n oppositio kokoontui ensimmäisen kerran itsenäisesti joulukuussa 1972 Tampereella. Kokouksen osanottajat vastustivat TPSL:n puoluetoimikunnan hyväksymää sopimusta SDP:hen sulautumisesta ja vaativat toiminnan jatkamista. STP:n perustava kokous pidettiin 5.–6. toukokuuta 1973 Mikkelissä. Se hyväksyttiin yhdistysrekisteriin 6. heinäkuuta ja puoluerekisteriin 14. marraskuuta 1973.[1] STP:n perustavassa kokouksessa oli entisten TPSL:n aktiivien lisäksi läsnä Suomen Sosialidemokraattisen Naisliiton ja Suomen Sosialistisen Nuorisoliiton edustajia.[2] Kyseiset TPSL:n mukana SDP:n yhteydestä eronneet järjestöt olivat 1970-luvulla läheisessä yhteistyössä STP:n kanssa.

Mikkelin kokous valitsi STP:n puheenjohtajaksi käsityönopettaja Pentti Waltzerin ja puoluesihteeriksi Aarne Selinin.[1] Puoluevaltuustoa johti aluksi TPSL:n entinen puheenjohtaja Aarre Simonen (1973–1976) ja hänen kuolemansa jälkeen TPSL:n entinen kansanedustaja Viljo Pousi (1976–1980). Tunnetuista TPSL:n hahmoista muun muassa Sulo Kivinen jatkoi STP:n riveissä vielä 1980-luvun puolivälissä.

STP solmi vaaliliittoja Suomen kansan demokraattisen liiton kanssa osallistuessaan eduskuntavaaleihin vuosina 1975 ja 1979. Kunnallisvaaleissa 1976 STP sai kaksi valtuutettua.

STP poistettiin puoluerekisteristä 30. lokakuuta 1979 sen jäätyä ilman kansanedustajia kaksissa peräkkäisissä vaaleissa.[3]

1980-luvun loppupuolella STP teki yhteistyötä vähemmistökommunistien Demokraattisen Vaihtoehdon -vaalijärjestön kanssa. Eduskuntavaaleissa 1987 puolueella oli Devan listoilla seitsemän ehdokasta. Alkuvuonna 1990 STP:n puheenjohtaja Waltzer ilmoitti puolueensa harkitsevan Vasemmistoliitossa toimimista. STP aikoi seurata Devaa, mikäli se päättäisi siirtyä uuteen puolueeseen,[4] kuten sittemmin tapahtui.

Päivän Uutiset Muokkaa

STP:n pää-äänenkannattaja oli Päivän Uutiset, jonka perustivat helmikuussa 1973 TPSL:n Päivän Sanomien lakkauttamista vastustaneet toimittajat[1] sekä muut puoluehankkeessa mukana olleet henkilöt. Lehden vt. päätoimittajaksi valittiin Päivän Sanomien poliittinen pakinoitsija Sulo Kivinen, joka käytti pakinoitsijanimimerkkiä Eskonen. Lehden viimeinen numero ilmestyi 30. syyskuuta 1976.

KirjallisuusMuokkaa

ViitteetMuokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 Mitä missä milloin 1975 (Otava 1974), s. 178.
  2. STP:n ohjelma vuodelta 1973 (Pohtiva)
  3. Partier som införts och avförts ur partiregister (Justitieministeriet 22.8.2005)
  4. Marja Haapio & Matti Virtanen: Vasemmistoliiton "torikokous" kerää monenlaisia sosialisteja (Helsingin Sanomat 8.2.1990)

Aiheesta muuallaMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki