FANDOM

Tero pitka.jpg
Heinolalainen lähihoitaja Tero Pitkä Tommolasta (s. 1976, Heinola) on Suomen kommunistisen puolueen heinolalainen kaupunginvaltuutettu. Vuoden 2014 europarlamenttivaaleissa hän on SKP:n ehdokas Euroopan parlamentin jäseneksi.

Vaaliteemoja Muokkaa

Pitkä vastustaa EU:n uusliberalismia, jossa kuntia pakkoniputetaan ja palveluita yksityistetään. Kuntademokratiaa on hänestä laajennettava ja valtionosuuksia lisättävä lähipalveluihin. Asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia on parannettava osallistuvalla budjetoinnilla sekä kansanäänestyksillä.

Henkilökuva Muokkaa

Peruskoulun jälkeen Pitkä kouluttautui merkantiksi, merkonomiksi ja lähihoitajaksi. Hän on työskennellyt aaltopahvitehtaassa, parkettitehtaassa, lastenkodissa ja hoitajana kehitysvammayksikössä sekä kotihoidossa. Perheeseen kuuluu vaimo ja neljä lasta.

Yhteiskunnallisesti aktiivinen Tero Pitkä on ollut vuodesta 2003, jolloin hän liittyi Suomen Kommunistisen Puolueen jäseneksi. Irakin sota sai Pitkän ”hereille” ja hän alkoi kyseenalaistamaan tottuja totuuksia. Tuolloin hän liittyi myös Suomen Rauhanpuolustajiin. [1]

Omien sanojensa mukaan Pitkä on rauhaa rakastava hippi, jonka mielestä ekologisuus, tasa-arvo ja rauha kuuluvat samaan pakettiin. Pitkä pitää nyky -ismiä eli uusliberalismia huonona juttuna, mutta arvostaa sen sijaan marxisismin laajakantaista näkökulmaa hedelmällisenä vaihtoehtona tulevaisuuden haasteisiin.[2] Käytännössä tämä tarkoittaa vastusta mm. kuntapalvelujen yksityistämiselle, Suomen natouttamiselle ja talouden ylivallalle suhteessa tavallisiin kansalaisiin.[1]

Kunnallisvaaleissa Muokkaa

Tero Pitkä osallistui kunnallisvaaleihin 2004 Heinolassa ja sai 132 ääntä. Vuoden 2012 kuntavaaleissa hänet valittiin Heinolan kaupunginvaltuustoon 226 äänellä.[3][4]

Pitkä osallistui eduskuntavaaleihin 2007 ja 2011 Suomen kommunistisen puolueen ehdokkaana Hämeen vaalipiirissä.[2] Vuonna 2011 Pitkän vaalislogan oli Totuus on paradoksi.[5]

Vaaliteemoja 2011 Muokkaa

  • Perusturva 900 euroa kaikille työttömille, opiskelijoille, eläkeläisille. Lakisääteinen minimipalkka nostettava 1500 euroon. Osinkojen verotusta kiritettävä. Parempiosaisten verohelpotukset peruttava, kunnallisvero progressiiviseksi.[1]
  • Homo- ja lesboparien tulisi saada oikeus myös perheen ulkopuoliseen adoptioon.[1]
  • Hallituksen ei tule myöntää Fortumille lupaa Loviisan voimalan kahden reaktorin korvaamiseksi. Itse asiassa edellisetkin luvat pitäisi ottaa uuteen tarkasteluun. Pitäisi panostaa uusiutuvan energian kehittämiseen. Toisaalta lyhyellä tähtäimellä maakaasun suurempi käyttö olisi ratkaisu ilmaston kysymykseen.[1]
  • Lapsilisän ei pidä vaikuttaa toimeentulotulen määrään, vaan toimeentulotuen varassa elävän tulee saada sekä tuki että lapsilisä. On pöyristyttävää että toimeentulolla elävillä lapsílisä lasketaan tuloksi. Tämä on suuri vääryys, joka pitäisi korjata hetimiten.[1]
  • Ikäihmisillä pitää olla subjektiivinen oikeus hyvään hoitoon. Meidän tulee antaa enemmän hoitoa vanhuksille, katsomatta aina talouskysymyksiä. Yhteiskunnan tolan näkee aina parhaiten siitä, miten se huolehtii lapsista, vanhuksista, ja muista avuntarvitsijoista.[1]
  • Eläkeikää voitaisiin laskea, mutta vapaaehtoisuuteen pohjautuvaa työskentelyä voitaisiin kannustaa tai helpottaa enemmän.[1]
  • Työaikamalli voitaisiin muuttaa 6 tunnin tai 30 tunnin viikoksi palkkaa laskematta. Enemmän vapaa-aikaa ja ihminen jaksaa paremmin ja pitempään olla työssään. Liika kiire ja hösääminen pois.[1]
  • Valtion menoja palvelujen osalta pitää lisätä roimasti. Puolustusmäärärahoja vähentää siten että turhat hyökkäysaseostot jätetään tekemättä, eli ns. natouttaminen lopetettava.[1]
  • Suomen tulee erota Euroopan rahaliitosta mahdollisimman pian. Suomen markka pitäisi palauttaa jotta kansalliset vaikutusmahdollisuudet olisivat suuremmat. Euro vie meidät perikatoon.[1]
  • EU:n pitäisi ottaa käyttöön transaktiovero, vaikka muu maailma ei järjestelmään osallistuisikaan. Toinen vero mikä tulisi ottaa käyttöön on valuutansiirtovero eli ns. Tobinin vero jossa valuutan siirtoa verotettaisiin ensin pienellä prosenttiosuudella. Mutta talouslaman yllättäessä se voisi olla riittävän suuri, jottei tapahtuisi valuuttakatoa muihin maihin.[1]
  • Pääomatulovero kunnallisveroksi. Lisäksi Pitkä palauttaisi varallisuusveron ja kiristäisi osinkoverotusta.[1]

Viitteet Muokkaa

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 http://www.vaalikone.fi/eduskuntavaalit2011/ehdokkaat/hame/skp/pitka_tero/
  2. 2,0 2,1 Tero Pitkä eduskuntaan 2011 Facebookissa
  3. http://www.skp.fi/vaalit/kunnallisvaalit-2012/Heinola/pitka_tero
  4. http://vaalit.yle.fi/tulospalvelu/2012/kuntavaalit/ehdokkaat/ehdokas_6_111_101.html
  5. http://www.skp.fi/vaalit/eduskunta-2011/H%C3%A4me/pitka_tero

Aiheesta enemmän Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki