FANDOM

Oululainen opiskelija, kirjastonhoitaja ja muusikko Toni Myllyaho (s. 1985) on vuoden 2012 kunnallisvaaleissa ehdolla Oulun valtuustoon Vapaan vasemmiston yhteislistalta numerolla 608.

Henkilökuva Muokkaa

Myllyaho on 27-vuotias kulttuuriantropologian opiskelija. Ennen yliopisto-opintojaan hän valmistui kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta Oulun seudun ammattikorkeakoulusta. Myllyaho onkin työskennellyt useamman vuoden ajan erinäisissä kirjastotehtävissä niin yliopistossa kuin kuntasektorilla.

Kirjastotyössä hän on päässyt todistamaan lähietäisyydeltä julkisten hyvinvointipalveluiden tärkeyden ihmisten elämässä. Näiden palveluiden turvaaminen on Myllyaholle ensisijaisen tärkeää pyrittäessä turvaamaan tasa-arvoisen hyvinvointivaltion tulevaisuus. Oikeistolainen yksityistämispolitiikka ei Myllyahon mielestä ole ratkaisu, vaikka elämmekin taloudellisesti vaikeita aikoja. Kirjastotoiminta on myös hyvä esimerkki siitä, kuinka voidaan pyrkiä vähentämään yleistä kulutusmäärää tarjoamalla yhteisiä hyödykkeitä yhteiskunnan toimesta.

Myllyaho on kiinnostunut erilaisten kulttuuristen ja yhteiskunnallisten rakenteiden vaikutuksesta yksilön identiteettiin, ja siitä kuinka nämä tekijät nitoutuvat niin paikallisiin kuin globaaleihinkin ongelmiin. Valtavat ympäristöongelmat johtuvat hänen mukaansa ihmisten elintavoista ja siitä, mikä koetaan ns. hyvän elämän ”välttämättömyydeksi”. Liiallinen kulutus ja tuotannon jatkuva lisääminen ovat kaikkea muuta kuin pelkästään positiivisia asioita. Jatkuvan kasvun ihanne on silkkaa järjettömyyttä.

Vapaa-ajalla Toni harrastaa muun muassa bänditoimintaa, lukemista ja kuntoilua. Elämässä hän pyrkii nauttimaan pienistä iloista, ja yrittää löytää jokaisesta päivästä jotain hyvää. Usein kuitenkin kaikista maailman suurista kärsimyksistä johtuva tuska virittää mielen molliasteelle. Juuri tästä syystä Myllyaho alun perin kiinnostui poliittisesta toiminnasta, sillä yksilötasolla suuriin asioihin vaikuttaminen jää tuuleen puhalteluksi. Luonnon ja elämän olemassaolon turvaamiseksi on tehtävä suuria päätöksiä niin globaalilla kuin paikallisella tasolla.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki