FANDOM

Unto-Nikula-2012.jpg
Unto Nikula on vantaalainen kansalaisaktivisti, media-alan sekatyöläinen ja SKP:n Vantaan kaupunkijärjestön puheenjohtaja.[1] Nikula on toiminut aktiivisesti mm. Asukasliitossa ja toimittanut liiton lehteä Asuminen ja yhteiskunta.[2]

Henkilöhistoria Muokkaa

Unto Nikula syntyi omien sanojensa mukaan Lapin synkimmässä korvessa suurten ikäluokkien jälkiaallossa. Lapsuus oli karu, vanhemmat sairastelivat kovin. Kaikki eivät jaksaneet - sisaruksia kuoli puutteeseen ja kurjuuteen.

Vantaalle Nikula muutti yli 30 vuotta sitten. Työtä hän on tehnyt media-alalla liki 40 vuotta. Ammattiyhdistystoiminnassa Nikula oli vahvasti mukana. Viimeaikoina hän on tehnyt työtä asumiskysymysten parissa. Nikula toimittaa mm. Asukasliiton Asuminen & Yhteiskunta-lehteä.

Köyhäinaputyötä Unto on tehnyt siitä asti, kun alkoi itse pärjäämään ilman köyhäinapua. Martinuksen narikkaa hän oli hoitamassa talkootyönä liki 15 vuotta. Nikula on ollut mukana myös laittamassa pystyyn rampautuneiden orpolasten sairaalaa Angolaan.[3]

Nikula on ollut mukana myös järjestämässä torikokouksia Tikkurilassa. Lähes joka tiistai-iltapäivä Tikkuraitilla toteutettu mielenosoitus oli osa maailmanlaajuista rintamaa, jolla nykymenoon tyytymättömät vastustivat rahan valtaa – ympäristötuhoa ja sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta.[1]

Kunnallisvaalit 2012 Muokkaa

Vuoden 2012 kunnallisvaaleissa Nikula oli ehdolla Vantaan kaupunginvaltuustoon Suomen kommunistisen puolueen listalla numerolla 514.[4]

Vaalien alla julkaistussa SKP:n Vantaan kaupunkijärjestön Asukkaiden Vantaa -lehden pääkirjoituksessa Nikula käsitteli mm. nuorten ahdinkoa, Vantaan velkaongelmaa ja toimintaa inhimillisen elämän puolesta.

Tulevissa vaaleissa valta on taas hetken kansalla. On meistä jokaisesta kiinni, luovutammeko me sen vallan kansalaisista vieraantuneen, rahamaailman ohjauksessa olevan eliitin käsiin.
On kovien arvovalintojen aika. Kommunisteja eivät ohjaa rahamaailman arvot. Kommunisteja ohjaa ainoastaan huoli kansalaisten, kuntalaisten turvatusta tulevaisuudesta. Kommunistit ovat sitoutuneet puolustamana inhimillistä elämää sen kaikissa muodoissa. Asukkaiden Vantaa -listan ehdokkaat ovat sitoutuneet tekoihin kunnallisten lähipalvelujen ja lähidemokratian puolesta.

Viitteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 Tästä se vallankumous lähtee! Occupy järjestäytyy myös Vantaalla, Vantaan Sanomat 23.5.2012
  2. Asuminen ja yhteiskunta 1/2012
  3. Asukkaiden Vantaa, syyskuu 2012
  4. http://www.skp.fi/vaalit/kunnallisvaalit-2012/Vantaa/nikula_unto

Aiheesta enemmän Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki